نیم نگاهی به تصویر ایران در کتب درسی ژاپن

اصولا سیستم و نظام انتخاب و تدریس کتی درسی در مدارس ژاپنی متفاوت با برخی از کشورهای دیگر از جمله ایران است و معمولا از سوی وزارت فرهنگ، علوم، فناوری و آموزش ژاپن(MEXT) و هر چهار سال یک بار شیوه و قاعده تدوین کتب درسی بازبینی و اصلاح می شود.

ضمن آن که هر دوازده سال هم قواعد به صورت کلی تجدید نظر می شود، ضمن آن که چاپ کتاب به صورت متمرکز و توسط یک سازمان و یا نهاد نیست بلکه توسط شرکت های انتشاراتی و متناسب با قواعد اعلامی وزارت مزبور هر چهار سال یک بار کتب درسی جدید تدوین و پس از اخذ مجوز منتشر می شود.

به طور مثال در صورتی که قواعد برای دبستان در سال ۲۰۱۷ به طور کامل تجدید نظر شده باشد، در سال ۲۰۱۸ نوبت اصول و بررسی موضوعات مرتبط با مقطع راهنمایی و  سال ۲۰۱۹ مرتبط با دبیرستان خواهد بود و  این روش برای تامین کردن امکانات و مدیریت شرکت‌های انتشارات کتاب درسی به کار گرفته می شود.

در واقع مراحل آماده سازی، تدوین و توزیع کتب درسی را می توان به شرح زیر ارائه نمود:

سال اول: اعلام قاعده جدید از طرف وزارت علوم و تدوین کتاب درسی جدید توسط شرکت های انتشارتی با سفارش به متخصصان مرتبط

سال دوم: ارسال کتاب درسی جدید تدوین شده از شرکت انتشاراتی به وزارت علوم و بررسی و پیگیری آن

سال سوم: اتخاذ کتاب درسی جدیدی که مجوز گرفته و چاپ می شود

سال چهارم: توزیع کتاب درسی جدید در میان دانش‌اموزان

لازمله ذکر است بررسی و توجه به دیگر کشورها معمولا در کتاب و درس تاریخ  به انجام می رسد و از جمله در مورد ایران نیز در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان به این موضوع پرداخته شده است.

در مقطع راهنمایی به تاریخ معاصر و به ویژه انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره)  پرداخته شده و روی جلد کتاب هم تصویری از این قیام مردمی نقش بسته است.

این درس تحت عنوان تاریخ جهان-الف یا «Sekaishi A» ارائه و منبع درسی هم  کتاب انتشارات یاماکاوا می باشد. از جمله نویسندگان این کتاب و بخش ایران مرحوم دکتر سوگیتاکا ساتو استاد دانشگاه توکیو، ریاست اسبق بخش تاریخ و اسلام شناس می باشد که مدتی هم رئیس محققان تویو بونکو بوده است.

نیم نگاهی به تصویر ایران در کتب درسی ژاپن

در مورد مقطع دبیرستان هم تاریخ جهان-ب  «Sekaishi B» از انتشارات یاماکاوا ارائه می گردد که بیشتر تاریخ باستان ایران مورد توجه قرار دارد.

نیم نگاهی به تصویر ایران در کتب درسی ژاپن

نکته قابل توجه دیگر این که از آوریل ماه سال ۲۰۲۲، آئین‌نامه آموزش و پرورش در خصوص دبیرستان تجدید نظر خواهد شد و نام جلسه‌ها هم تغییر داده می شود .

در این زمینه و پس از تجدید نظر، کتاب درسی تاریخ جامع «Rekishi-sōgō» (تاریخ معاصر جهان - از قرن ۱۹تاکنون-) از انتشارات یاماکاوا در سال 2023 ارائه خواهد شد و خانم توموکو موریکاوا ایران شناس، استاد دانشگاه توکیو و جانشین اقای سوگیتاکا ساتو در خصوص بخش ایران، موارد مربوطه را تالیف نموده است.

در این خصوص باید اشاره کرد که بیشتر نقل قول تاریخی شکل گرفته و جنبه های منفی و احیانا جعل شده در آنان به چشم نمی خورد.

نیم نگاهی به تصویر ایران در کتب درسی ژاپن

 درس دیگری که به صورت بسیار گذرا به برخی از مناطق جهان پرداخته و محوریت آن به ژاپن اختصاص دارد، درس جغرافیاست که در بخش خاورمیانه و معرفی برخی کشورهای عربی، تنها به این جمله اکتفا شده که «اما اسرائیل،ایران،ترکیه وغیره، زبان و فرهنگ خود را دارند وکشور عربی نیستند».

لازم به ذکر است در کتبی که تاکنون در حوزه تاریخ ارائه شده بیشتر به کلمه پارس و نه ایران با مختصری در این زمینه پرداخته شده که به نظر می رسد در کتاب های جدید این نقیصه برطرف و تشریح بیشتری شکل گرفته هر چند که پس از انتشار می توان قضاوت دقیق تری را ارائه نمود.

در پایان باید اشاره نمود که شناخت از ایران در میان ژاپنی ها و از جمله در کتب درسی چندان فراگیر نیست و امیدوار است با اقدامات انجام شده و توجه ویژه به تولید محتوای ژاپنی در قالب کتب و مجلات به زبان ژاپنی، زیرنویس فیلم های ایرانی، انتشار مطالب غنی در فضای مجازی و .... همچنین تغییرات ایجاد شده در کتب درسی که ارائه خواهند شد، آشنایی هر چه بیشتری در میان مخاطبان و علاقه مندان ژاپنی شکل بگیرد.

تهیه و تنظیم:

رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن

کد خبر 8260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =